Trends en ontwikkelingen op het gebied van verpakkingen
Ieder jaar worden er 450 miljard verpakkingen op de Europese markt gebracht. Door het gebruik van internet, TV en reclame in de brievenbus wordt de consument verleid om op vrijwel elk moment van de dag een product te kopen. Een Nederlander maakt gemiddeld 7 verpakkingen per dag open dat zijn gemiddeld 1855 verpakkingen per jaar! Onderstaand een aantal trends op het gebied van verpakkingen.
Intelligente verpakkingen
Door het combineren van nieuw en bestaand materiaal worden er steeds meer slimme verpakkingen ontwikkeld. Verpakkingen die fluiten als ze warm genoeg zijn, het elektrisch open maken van een blisterverpakking (verpakking met doordrukstrips) en zelf verpakkingen met RFID’s (Radio Frequency Identification) die ervoor zorgen dat men weet waar het product is en in welke staat. Dit word gedaan door middel van een electronische tag/label die op goederen geplakt kan worden. In de toekomst zullen ook steeds meer verpakkingen een TTI-etiket gaan bevatten die de versheid van het voedsel aangeeft.
Materiaal verpakkingen
De grote winnaar is toch wel kunststof maar door het opraken van grondstoffen word de kunststof industrie gedwongen om te zoeken naar goede alternatieven. Eén van de nieuwe plastics is de composteerbare kunststof verpakking (bioplastics). De productie van composteerbare verpakkingen op basis van hernieuwbare grondstoffen, zoals zetmeelplastics en polymelkzuur, levert milieuwinst op ten opzichte van gangbare kunststoffen. Deze milieuwinst zit hem vooral in het feit dat het om hernieuwbare grondstoffen gaat. Plastic heeft ook nadelen als verpakkingsmateriaal voor voeding. Zo kunnen sommige plasticsoorten verkleuren door bepaalde ingrediënten, zoals tomaat. Ook kan de kwaliteit en houdbaarheid worden aangetast door de hogere zuurstofdoorlatendheid. Wanneer materialen met voedsel in aanraking komen, zullen er moleculen uit het materiaal naar het voedsel migreren. Vanaf 2010 moeten verpakkingen van voedingsmiddelen die geheel of gedeeltelijk uit plastic bestaan, voldoen aan nieuwe regelgeving.
Makkelijke verpakkingen
In de keukenla bevindt zich inmiddels een heel arsenaal aan hulpmiddelen om verpakkingen te lijf te gaan: fles- en blikopeners, keukenmesjes en scharen. De consument kent echter steeds meer eetmomenten buitenshuis en eet waar en wanneer dat maar uitkomt. De mobiele consument wil bijvoorbeeld eten tijdens het autorijden. Dan moet de verpakking eenvoudig (met één hand) te openen zijn én gemakkelijk zijn in het gebruik.
Duurzame verpakkingen
Nederland is één van de koplopers op het gebied van verpakkingen en recycling. Elk jaar produceert de Europese Unie bijna 260 miljoen ton huishoudelijk afval, en een belangrijk deel daarvan is verpakkingsafval. Niet langer staat het spaarzame gebruik van verpakkingsmaterialen centraal, maar de verpakking die in zekere zin ‘duurzaam’ is. Daarmee wordt dan bedoeld dat de gehele levenscyclus van verpakkingen in beschouwing moet worden genomen en niet alleen de afvalfase. Het concept ‘Cradle to Cradle’ is in dit opzicht waardevol. De centrale gedachte van de cradle to cradle (wieg tot wieg) filosofie is dat alle gebruikte materialen na hun leven in het ene product, nuttig kunnen worden ingezet in een ander product. Om ondernemers te stimuleren duurzaam te innoveren is een duurzaamheidsscan voor MKB-ondernemers ontwikkeld.
Uitvindingen op het gebied van verpakkingen
Talloze ondernemers en uitvinders proberen het verpakken en uitpakken te verbeteren. Duizenden octrooiaanvragen geven allerlei oplossingen; het einde lijkt voorlopig nog niet in zicht!
Watch4Media reclamebureau weet raad met verpakkingen
Het ontwikkelen van verpakkingen noemen we bij Watch4Media de eredivisie. Watch4Media heeft tientallen producten/verpakkingen succesvol beloond met de welbekende boostfactor. Het geheim? Wij zorgen voor een haarscherpe positionering en gaan verantwoordelijk om met beperkte budgetten.